FLUX.IDEP
2003
 

FLUX.IDEP
cicle de vídeo d'autor 2003 Barcelona
IDEP Escola de Vídeo-Cinema-TV & 3D
París, 143 - 08036 Barcelona

Organitzat per Habitual Video Team + Idep Video Associació.
Amb la col·laboració de G3G Records.

L'any 2003, el cicle de vídeo d'autor FLUX en col·laboració amb la IDEP Vídeo Associació, va crear una nova extensió: FLUX.IDEP. Es tractava d'una mostra de vídeo de creació amb projeccions i col·loquis, on l'autor, a més de projectar la seva obra, oferia un col·loqui obert als assistents a l'acte, la majoria alumnes de l'esmentada escola.

El cicle de vídeo d’autor FLUX va néixer el 2000 per ajudar a omplir un buit important en la difusió del vídeo de creació a Barcelona i amb l'objectiu d'oferir una sèrie de sessions dedicades als autors de vídeo vinculats a la nostra ciutat, que treballen en aquest camp. Va tenir lloc a la sala Sidecar de Barcelona durant quatre temporades amb una periodicitat mensual des del 2000 al 2004. FLUX formava part del G’s Club, la programació setmanal que al llarg de tretze temporades va oferir cada dimarts el segell discogràfic barceloní G3G Records. Estava organitzat per Habitual Video Team i G3G Records amb el suport tècnic d'Altervideo.

IDEP Vídeo Associació era una associació formada per alumnes de l'escola IDEP, en aquell moment encapçalada per Lluís Albesa, dedicada a l'organització d'activitats que complementaven l'oferta formativa del centre. La presència de professionals del mitjà audiovisual que presentaven els seus treballs i oferien col·loquis al final de cada acte servia com a punt de trobada entre estudiants i professionals. A més, l'associació s'encarregava de difondre els treballs realitzats pels alumnes, així com de mantenir-los informats sobre concursos, certàmens, festivals i altres activitats relacionades amb les arts visuals. Finalment organitzava amb caràcter anual el concurs "IDEPES", on s'entregaven els premis als millors treballs escolars de la temporada.

Hi va haver 2 sessions:

1    4 juny 2003        HARMONIA CARMONA
2    18 juny 2003      ART LARSON

www.habitualvideoteam.org

PROGRAMA

sessió 1
dimecres 4 juny 2003 - 20h
HARMONIA CARMONA: Sobreviure a l'encàrrec

Harmonia Carmona
. Barcelona, 1962.
Laboralment vaig néixer amb el dibuix i el disseny gràfic. Professions que, com tantes altres coses, he oblidat quasi totalment. Em queden, això sí, les manies. La persistència de les manies en el marasme de l’oblit és enlluernadora.
En el treball com en el quotidià persegueixo la claredat, l’austeritat i el llenguatge directe… i el resultat és un discurs enrevessat, retòric i sovint oscil·lant. Malgrat el malestar que em provoca aquest fenomen, començo a sospitar que és precisament en la fricció dels contraris on es dóna l’escenari que em pertany. On la vacil·lació del llenguatge m’explica allò que volia mostrar sense jo saber-ho. En aquesta mena de perplexitat he surat aquests anys…
Entro als quaranta amb sorpresa, amb dotze anys de professional en la realització audiovisual, un ofici que puc ensenyar i números vermells als comptes bancaris.
Alguna cosa falla.

Sobreviure a l'encàrrec

És possible que una filmografia feta d'encàrrecs comercials conservi trets d'autor? Potser sí. Potser si considerem la possibilitat que els signes de l'autor no són més que un malestar. Una inadequació fatal a la gramàtica. O dit d'una altra manera. Cadascú de nosaltres s'equivoca d'una manera única. Intransferible. L'encert és, en canvi, vulgar.
Això voldria dir que si en un treball d'encàrrec persisteix un trontollar estrany, és que al darrere encara hi sobreviu l'autor. Podria ser.

LA MÚSICA DE LES ESFERES
1996 / 35 mm / ficció / 15 min
El mite del laberint reinterpretat.

SAMA SAMARUCK SUCK SUCK
2002 / DVCam / documental / 27 min
L'encàrrec era fer un reportatge de la construcció de l'espectacle d'Òpera-Circ del Carles Santos els últims dies abans de l'estrena a París. La particularitat del muntatge és veure fer una òpera en un ambient de circ. Tots els artistes vivien al voltant de la carpa en rulots i tot l'espectacle es va construir en la disciplina i la  gramàtica del circ. L'aposta va ser un abordatge auster, lluny del to emfàtic habitual en els vídeos de promoció. El documental es concentra en els continguts de la proposta artística del Carles Santos de la mà d'una gramàtica audiovisual que tracta per igual la posada en escena que la quotidianitat de la vida de la companyia al campament.

ME PUDRO POR TÍ
1999 /Súper 16 mm / videoclip / 4 min
Videoclip d'encàrrec del grup de música llatina aragonès ESPECIALISTAS. La proposta té un plantejament  de ficció, més que de clip: tres històries creuades d'amors impossibles que omplen de soledat un pati de  veïns.

UN TAL MULIBAHAN
2001 / Betacam Digital / documental / 54 min
El documental explica la història de la repatriació de l'anomenat Negre de Banyoles a Àfrica. Al voltant de la història, el documental cerca les claus de com els occidentals ens hem relacionat amb les altres cultures.

___

sessió 2
dimecres 18 juny 2003 - 20h
ART LARSON: Diario de un dominguero

Art Larson
. San Diego, California (USA), 1962.
Entre 1980 y 1987 estudió en el San Diego City College, en la San Francisco Academy of Art College, la University of San Francisco y el San Francisco Art Institute.
La manera de percibirnos, de presentarnos a los otros y el bagaje que vamos adquiriendo con el tiempo son temas en los que Art Larson, artista de los media, basa su particular versión de odisea moderna.
A través de cine, vídeo, performance e instalación, Larson trata de investigar los campos contrapuestos del autoconocimiento y de la automitología.

Diario de un dominguero

A finales de 1997,  como consecuencia de un estado de disolución con la vida en general y con mi trabajo creativo en particular, compré una cámara de Super 8 para intentar forzar un cambio de rumbo. Ahora, después de varios años y varios proyectos, me he reencontrado conmigo mismo, un humilde dominguero en el arte y en la vida.

VISTO DESDE AQUÍ PARECE UNA EXPOSICIÓN
1998 / vídeo / 60 min
Con Alfredo Costa Monteiro.
En esta exposición, Larson y Costa Monteiro presentaban al galerista –Carles Poy- como materia prima. Al fin los mortales ganan acceso al corazón de la galería sólo para enfrentarse con el vacío.

PRESENT PERFECT (fragment)
2001 / vídeo / 173 min
A lo largo de una vida dominguera, uno recoge anécdotas para justificar su existencia. La gama oscila desde lo interesante hasta... bueno...

THE GREAT FRIENDS
2002 / vídeo / 23 min
Cosas de hombres. Qué es exactamente lo que transpira bajo la superficie de un inocente -y no obstante insoportable- programa de tertulia artística.

LESCOMBS
2000 / film super-8 / 9 min
Acompáñanos en esta odisea moderna. Nuestro héroe recorre largos caminos en busca de sí mismo.

HELVETICA
2000 / film super-8 / 8 min
P. ¿Qué tienen en común California y Europa?
R. Los Californianos imaginan de una manera surreal como debe de ser Europa. Los Europeos tienen una idea surreal de como debe de ser California. Para rectificar este dilema, he realizado San Diego y Helvetica. San Diego para enseñar a los Europeos como es California y Helvetica para enseñar a los Californianos como es Europa.

FAUX PAS
2001 / film super-8 / 5 min
¿Recuerdas cuando te encontraron en un quiosco de la Rambla comprando el Sport y el Mundo Deportivo? Art Larson nos divulga su "Top Ten" de momentos socialmente comprometidos.